Onderwijsmediation

Het vullen van een jaartaak, taken die moeilijk in te vullen zijn, docenten die al jaren die ene taak op het lijstje hebben, nieuwe methodes of werkwijze. De werkdruk is hoog, de ouders komen steeds meer in de school op het moment dat je dat liever niet hebt en als je ze nodig hebt zijn ze niet beschikbaar. Studenten worden steeds mondiger, ouders hebben steeds meer eisen en het lerarentekort steeds groter.

Dat er conflicten in het onderwijs zijn is helemaal niet raar als je bovenstaande leest. Wel heeft het vaak grote gevolgen. In het ergste geval valt een medewerker uit, gaat een kind van school of is de vertrouwensrelatie beschadigd.

Een mediator kan uitkomst bieden. Het beste is om zo snel mogelijk in gesprek te gaan met elkaar. Hoe langer het duurt voordat een conflict uitgepraat wordt hoe groter de kans is dat deze naar de volgende fase verplaatst.

Hoe werkt mediation in het onderwijs?

Wat goed is om te weten is dat mediation in het onderwijs, net als bij alle andere soorten mediation, vrijwillig is. Dit betekent dat niemand gedwongen kan worden om deel te nemen. Het doel van de mediation is het herstellen van de relatie van de betrokkenen. Ik treed op als onafhankelijke bemiddelaar en begeleid de partijen tijdens de gesprekken.

Dit vraagt wel een commitment van iedereen: de wil om er samen uit te komen staat voorop. Je mag ervanuit gaan dat alles wat besproken wordt ook met mij gedeeld kan worden. Ik ga hier vertrouwelijk mee om en ik heb geheimhoudingsplicht. 

Dit betekent niet dat ik als mediator ook alleen in het belang van de school handel. Ik ben er voor de belangen van beide partijen. Ik ben dan ook onpartijdig en ik heb geen belang bij de uitkomst van de mediation.