Arbeidsmediation

Een conflict op het werk heeft invloed op de organisatie en de mensen die er werken. Het kost tijd, energie en levert vaak veel stress en spanning op. Het kan zijn dat het een werknemer door ziekte uitvalt, naast dat het veel geld kost loopt de werknemer hierdoor veel schade op.

Een functioneringsgesprek, beoordelingsgesprek, een hoge werk druk, een meningsverschil met een collega, regelmatig verzuim of ziekte zijn vaak aanleiding tot het ontstaan van een conflict op de werkvloer.

Een mediation kan de samenwerking herstellen, helpen bij de re-integratie van een zieke werknemer, het zoeken van een andere werkplek, maar ook het beëindigen van het dienstverband (exit). Of u nu werkgever, werknemer, zakelijk partners of teamleden van elkaar bent: u wilt het conflict graag snel en effectief opgelost hebben. Door arbeidsmediation in te zetten werkt u samen aan een efficiënte oplossing. Mediation is erop gericht om de verstandhouding tussen de betrokkenen weer goed te krijgen en te houden. Collega’s onderling of een leidinggevende en zijn medewerker kunnen weer op een constructieve manier met elkaar samenwerken.

Bij arbeidsmediation wordt een oplossing gevonden voor het werkelijke conflict, er wordt altijd gekeken naar de achterliggende oorzaken. Deze worden vaak gevonden in een gebrek aan waardering of begrip, onuitgesproken verwachtingen, miscommunicatie, botsende karakters of wantrouwen. Als er aan deze oorzaken geen aandacht wordt besteed, kan het conflict niet echt worden opgelost.

Uitval door ziekte blijkt in de meerderheid van de gevallen geen medische oorzaak te hebben. Meer dan de helft van alle ziekmeldingen voort komt uit iets anders. Een arbeidsmediator helpt onderliggende redenen aan het licht te brengen.

Bemiddeling bij een verstoorde arbeidsrelatie werkt heel goed om tot de kern van het conflict te komen. Mediationgesprekken zijn altijd vertrouwelijk. Hierdoor krijgen beide partijen de ruimte om de feitelijke, zakelijke én persoonlijke aspecten van het conflict te bespreken. Door arbeidsmediation komt boven tafel wat er werkelijk speelt, wat de verwachtingen, wensen en (gezamenlijke) belangen zijn. Er komt begrip voor elkaar, het vertrouwen kan worden hersteld en de basis voor een goede samenwerking kan worden verstevigd.